Informacja o przedmiocie EDUKACJA ZDROWOTNA

Szanowni Państwo!

Wprowadzenie do szkół przedmiotu Edukacja zdrowotna jest odpowiedzią na rosnące potrzeby młodego pokolenia i wyzwania, jakie stawia współczesny świat.

Edukacja zdrowotna, oprócz dotychczasowych treści z zakresu przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie, rozbudowana została o treści związane z:

  • zdrowiem i aktywnością fizyczną,
  • odżywianiem,
  • zdrowiem psychicznym, społecznym i środowiskowym,
  • Internetem i profilaktyką uzależnień.

Przedmiot ten został opracowany w oparciu o podstawę programową, której głównym celem jest kształtowanie kompetencji uczniów w zakresie całożyciowej dbałości o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia w zgodzie z aktualnymi wyzwaniami epidemicznymi oraz sytuacją geopolityczną.

Edukacja zdrowotna to wieloetapowy, wielopłaszczyznowy i interdyscyplinarny proces prowadzący do budowania alfabetyzmu zdrowotnego, czyli wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, pozwalających na trafne rozpoznanie potrzeb zdrowotnych własnych i otoczenia oraz podejmowanie odpowiednich działań profilaktycznych czy naprawczych. Aby ten proces mógł być skuteczny i spełniał swoją prewencyjną funkcję, istotne jest, żeby odpowiednie dla danej grupy wiekowej treści pojawiały się przed wystąpieniem sytuacji, w której będą potrzebne. W szczególności odnosi się to do zachowań ryzykownych. Uczeń powinien zdobyć odpowiednią wiedzę i umiejętności, zanim pojawi się potrzeba skorzystania z nich.

Zajęcia mogą być realizowane od IV klasy szkoły podstawowej. Podobnie jak w przypadku zajęć wychowania do życia w rodzinie, ostateczną decyzję o uczestnictwie dziecka podejmują rodzice – udział w lekcjach jest dobrowolny.

Dobrowolność ta podkreśla nadrzędną rolę rodziców jako pierwszych wychowawców swoich dzieci. Jednocześnie szkoła pragnie wesprzeć Państwa w tym niezwykle ważnym zadaniu, oferując uczniom przestrzeń do zdobywania wiedzy i kształtowania postaw, które będą im służyły przez całe życie. Celem zajęć jest harmonijny rozwój dziecka w sferze fizycznej, psychicznej i społecznej oraz budowanie świadomości, jak dbać o siebie i innych.

Na lekcjach edukacji zdrowotnej uczniowie:

  • poznają zasady zdrowego stylu życia – właściwego odżywiania, aktywności fizycznej, higieny snu i odpoczynku,
  • rozwijają umiejętności radzenia sobie ze stresem, emocjami i presją rówieśniczą,
  • uczą się podejmowania świadomych i odpowiedzialnych decyzji,
  • poznają zagrożenia współczesności (uzależnienia, niewłaściwe korzystanie z mediów cyfrowych) i sposoby ich unikania,
  • uczą się budowania relacji opartych na szacunku, empatii i współpracy.

Wbrew pozorom edukacja zdrowotna to nie tylko informacje o zdrowiu fizycznym i prokreacyjnym, ale przede wszystkim o dobrostanie psychicznym i społecznym. Rozmawiamy o przyjaźni, koleżeństwie, poczuciu własnej wartości, radzeniu sobie w trudnych sytuacjach, a także o odpowiedzialności za swoje wybory. Tematy są dostosowane do wieku i możliwości percepcyjnych uczniów.

Zajęcia prowadzone są w atrakcyjnej formie – z wykorzystaniem filmów edukacyjnych, materiałów multimedialnych, pracy w grupach i dyskusji, które zachęcają do autorefleksji i wspólnego odkrywania tego, co w życiu ważne. Dzięki aktywnemu udziałowi dzieci nie tylko zdobywają wiedzę, ale również ćwiczą umiejętności praktyczne potrzebne na co dzień.

Zaangażowanie nauczycieli i pozytywna atmosfera zajęć sprawiają, że edukacja zdrowotna staje się nie tylko obowiązkiem, ale i przygodą w odkrywaniu samego siebie, swoich możliwości i odpowiedzialności za własne zdrowie.

Poniższa prezentacja przedstawi Państwu podstawę programową oraz program nauczania przedmiotu Edukacja zdrowotna opracowany przez Katarzynę Przybysz. Materiał prezentuje tematykę zajęć na poszczególnych etapach edukacji. Zachęcamy do zapoznania się z nią i podjęcia decyzji w sprawie uczestnictwa dzieci w tych zajęciach. Jest to inwestycja w ich przyszłość, zdrowie i poczucie szczęścia

mgr Katarzyna Adamska-Ciupak

EDUKACJA ZDROWOTNA – PREZENTACJA

Przejdź do treści