W roku szkolnym 2021/2022 nasza szkoła wzięła udział w projekcie dla szkół podstawowych województwa podkarpackiego „Szkoła Podstawowa to nie tylko szkoła – SP! Serce i Pomoc”. Głównym założeniem tego projektu było podejmowanie autorskich, innowacyjnych działań, mających na celu pomoc uczniom klas trzecich w przejściu na wyższy poziom edukacyjny. Nauczyciele oddają zatem swoim podopiecznym SERCE, by ci z poczuciem wsparcia, POMOCY poczuli się dobrze w czwartej klasie.
W naszej placówce podjęto wiele działań – o różnorakim charakterze – mających na celu wspieranie uczniów czwartych klas. Wśród nich moglibyśmy wymienić:
- innowacyjne metody nauczania (innowacje pedagogiczne, projekty edukacyjne itp.),
- zorganizowanie inspirujących spotkań (m.in. lekcja z policjantem, spotkanie z Katarzyną Pokrzywą ze schroniska „Kundelek”, warsztaty literacko- plastyczne z pisarką – Joanną Krzyżanek, wyjście na spotkanie autorskie z Barbarą Gawryluk);
- organizację warsztatów z panią pedagog dla klas IV (zajęcia emocjonalno - społeczne, zajęcia integrujące grupę);
- zrealizowanie licznych akcji charytatywnych i o charakterze wolontariackim (m.in. „Kup pan szczotkę”, Zbiórka karmy dla schroniska „Kartki dla Blanki”, „Kartki dla Amelki”, „I Ty zostań świętym Mikołajem!”, „Szlachetna Paczka”, „Zbiórka darów dla uchodźców”, „Kanapki na granicę”, „Pola nadziei”, „Opatrunek na ratunek”, szkolne kiermasze itp.) integrujących uczniów z I i II etapu edukacyjnego;
- zorganizowanie licznych akcji, dni nietypowych, konkursów skupiających uczniów z I i II etapu edukacyjnego (m.in. akcje: „Z książką mi do twarzy”, „Czytamy baśnie i legendy”, „Jestem patriotą – wywiesza flagę”, „Korowód świętych”; dni: Dzień Kokardy, Dzień Krawata i Muchy, Dzień „nie do pary”, „Niebieski Dzień”, Szkolny Dzień Układania Puzzli, Dzień Gier Planszowych, Dzień Wolontariusza, Pierwszy Dzień Wiosny, Dzień Ziemi, Tydzień Życzliwości;
- zorganizowanie konkursów szkolnych (m.in. „Piękna nasza Polska – polski zabytek z klocków LEGO”, Szkolne Igrzyska Sportowe);
- zintegrowanie klas III i IV (zawody sportowe, zajęcia dodatkowe, przygotowywanie uroczystości i apelów szkolnych);
- włączenie uczniów klas III do działalności Samorządu Uczniowskiego);
- powstanie gazetki szkolnej – współpraca nauczycieli i uczniów, poruszanie tematów bliskich uczniom (m. in. o przejściu z III do IV klasy).
Wszystkich działań nie sposób wymienić – było ich mnóstwo! Doświadczenia tego roku pozwoliły nam wysnuć dwa ważne wnioski. Pierwszym z nich jest to, iż projekt należy kontynuować w następnych latach, a drugim – dającym nam ogromną radość – byliśmy i jesteśmy placówką wspierającą naszych uczniów.
Poniżej zapraszamy do pooglądania materiału, na którym zaprezentowana jest innowacja pedagogiczna, w której uczniowie klas IV uczestniczyli w roku szkolnym 2021/2022 w ramach lekcji języka polskiego.